Plantaardige melk: wat is het en wat zijn de voordelen?

Plantaardige melk
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+

In de supermarkt kom je het steeds vaker tegen: plantaardige melk. Waar normale melk van onze koeien komt, wordt plantaardige melk gemaakt van, je raadt het al, planten! Hierdoor is het een mooi alternatief voor mensen die lactose-intolerant zijn. Of heeft plantaardige melk nog meer voordelen? En wat kun je er precies mee?

Soorten plantaardige melk

Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten plantaardige melk. Plantaardige producten als peulen, granen, zaden en noten worden gebruikt om de melk te maken, door deze te blenden met water en vervolgens uit te knijpen. Plantaardige melk bestaat daarom ook voor een groot deel uit water.

Eén van de meest bekende plantaardige melk is sojamelk. Maar ook amandelmelk, rijstmelk, havermelk, hazelnootmelk en lijnzaadmelk zijn heerlijke alternatieven. En wat dacht je van kokosmelk? Een veelzijdig product wat je voor veel recepten kunt gebruiken!

Plantaardige melk verschillende soorten

Voordelen plantaardige melk

Een groot voordeel van plantaardige melk is dat het geen lactose of cholesterol bevat. Heb je een hoog cholesterolgehalte of ben je lactose-intolerant? Dan is plantaardige melk een goede keuzen. Tegelijkertijd bevat plantaardige melk wel allerlei vitaminen en mineralen.

Een ander voordeel is de verminderde impact op het milieu en de dieren in vergelijking met koemelk. Voor het verkrijgen van melk is veel voedsel nodig, wat erg belastend is voor het milieu. Bij het maken van plantaardige melk zijn veel minder grondstoffen nodig. Daarnaast komt er geen koe aan te pas, wat natuurlijk veel beter is voor het dier.

En dan is er nog het voordeel dat plantaardige melk zo veelzijdig is, voornamelijk door de vele verschillende soorten. Elke soort heeft weer andere voedingsstoffen. Zo kun je de gemakkelijk de juiste melk kiezen die aansluit bij jouw behoeften.

Plantaardige melk

Hoe gebruik je plantaardige melk?

Je kunt plantaardige melk voor veel verschillende dingen gebruiken. Probeer het eens bij de muesli of samen met wat havermout. Ook in de koffie of als schuim voor de cappuccino is plantaardige melk prima geschikt. Soja-, haver- en cashewmelk is erg lekker voor curry’s, soepen en sauzen. Of probeer eens amandelmelk om mee te bakken.

Het zijn leuke producten om eens uit te proberen. Experimenteer met de verschillende soorten en breng zo variatie in je ontbijt, baksels of andere recepten.

Bron afbeeldingen: Pexels, Pinterest (zaailingen.com, gezond.nu)

Leave a Reply

Your email address will not be published.
Required fields are marked *